-Salut Roine! Ce faci in momentul acesta?
Salut! Se fac tot felul de pregatiri pentru turneul ce urmeaza, repetam piese si deasemenea dau multe interviuri.
-Esti satisfacut pe deplin de rezultatul final al lui The Sum Of No Evil sau ai schimba ceva?
Da, ne place foarte mult. Cred ca vor suna foarte bine in concerte. Nu cred ca este, deocamdata, ceva ce as vrea sa schimb… dar poate cu trecerea timpului chiar vom schimba ceva, normal in variantele live.
-Cum a reactionat lumea in concerte, auzind noile piese? Ceva neobisnuit?
Deocamdata am avut doar unul. A fost la Symforce Festival, in Olanda si am cantat o piesa de pe album, piesa "Life In Motion". A prins foarte bine.
-Cum s-a ajuns la intoarcerea lui Zoltan Csórsz? Ca mai apoi la venirea lui Pat Mastelotto?
Nu as vrea sa vorbesc prea mult despre asta, trupa mereu pluteste intr-un fel de… suntem doar norocosi ca inca avem talententul lui Bodin, al lui Froberg si al lui Reingold acum, dar si peste mai multi ani. Cred ca dupa Adam & Eve amandoi devenisem cam obositi in legatura cu relatia de lucru. Si mai este un lucru.Zoltan e mai tanar si dornic sa lucreze cu mai multi muzicieni diferiti si am considerat ca poate e un mult mai bun instrumentist de improvizatie decat unul complet si ne-am oprit… in loc l-am incercat pe Marcus. Motivul pentru care apare pe CD este ca bateristul nostru, Marcus Liliequist era mult prea ocupat cu alte proiecte care le avea in agenda de mai mult timp exact in timpul inregistrarilor noastre. Si asa am ajuns sa fim adunati in studio fara baterist. Noroc ca Zoltan a acceptat sa lucreze la album. Astfel asa am putut incepe si sincer consider ca a facut o treaba minunata, adunand tot profesionalismul si toata energia care este Zoltan la cotele sale maxime. Cu totii am fost uimiti de sunet si de relatiile de respect reciproc. Dar din nou, a fost doar pentru acest disc. Pentru turneul din noiembri am adus pe Pat Mastelotto, fost la King Crimson, sa cante la tobe. Pat este un baterist excelent pe care il admir inca de cand canta pentru Mr. Mister, dar si normal pentru perioada sa de la King Crimson. Iubesc felul in care amesteca ritmurile grele cu partea electronica si cu sunetele ciudate. I-am propus colaborarea, auzi de trupa si a spus da. Pare foarte incantat.
-Cum au decurs inregistrarile, in ce atmosfera?
Cand colegii mei au auzit piesele au spus: “piesele astea sunt extraordinare, nu mai avem nimic care sa sune la fel…”, asa ca am inceput sa lucram si toti eram foarte entuziasmati si devotati. Am vrut sa lucram ca o trupa din anii ’70, asa ca ne-am tot adunat in studio pentru repetitii, apoi am utilizat si overdubbingul pentru a da o stare mai organica albumului.
-As vrea sa imi faci o scurta prezentare a fiecarei piese in parte, daca se poate.
Oh! Asta ar fi mult prea complicat, prefer sa las pe altii sa imi comenteze piesele.
-Sincer sa fiu, dupa Paradox Hotel ma asteptam la o scurta pauza. Totusi m-am inselat. Si culmea, ultimile doua albume sunt destul de diferite. Ti s-a intamplat vreodata sa nu ai idei la o piesa?
Incercam doar sa ne distram intre noi, ne place acest fel de rock simfonic dar sincer, cred ca sunam cel mai bine in ipostaza de simfonic prog asa ca a fost un fel de intoarcere acasa. Oricum nu am face acelasi album de doua ori.
-Care este ideea copertii?
Oh, este doar o imagine ciudata si suprarealista facuta de un artist rus, Ed Unitsky. Am considerat ca e foarte buna si se potriveste de minune cu stilul l nostru aventuros de rock simfonic suprarealist.
-Ca de obicei, interesanta combinatia de prog simfonic cu jazz. Inovatiile de acest gen iti vin pur si simplu sau ai vreun ritual special de compunere a pieselor?
Nu e neaparat un ritual, dar cred ca am o buna disciplina a muncii, lucrez mult si imi folosesc intreaga experienta din fiecare colt de muzica in care am lucrat in anii ce au trecut. De data asta am scris totul, in afara de Flight 999 (Brimstone Air), piesa lui Tomas. Aveam ceva material strans, iar apoi doar am mai lucrat cateva saptamani si a iesit asta. Am avut o idee bine conturata in legatura cu ce vroiam. Eu sunt o persoana foarte disciplinata si mereu daca lucrez vin si cu un rezultat.
-Productia tinde spre perfectiune.
Cu totii incercam sa sune foarte bine, curat dar nu steril, deasemenea sa ne asiguram ca fiecare parte instrumentala sau vocala folosita este cea mai buna. Vrem ca ascultatorii discului sa il asculte la nesfarsit fara a depista artefacte si greseli.
-La The Flower Kings ma fascineaza faptul ca la fiecare album gasesc conotatii cu trupe ca Yes,Genesis sau Gentle Giant, in maniera moderna. Te inspiri din muzica lor, sau ii iei doar drept modele?
Ei sunt o parte din istoria muzicii, deseori fiind mentionati pentru a defini muzica Flower Kings, mai ales Yes si Genesis si suntem influentati, dar mai sunt atatea influente ca Zappa, Beatles, Burt Bacharach, The Doors, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, The Nice , Procol Harum, Focus, Return To Forever, Utopia, Pink Floyd, Cream, Fleetwood Mac , U 2, CSN&Y, The Allman Brothers Band .........
-Din trupele tinere, si ma refer la cele aparute in ultimii ani, ai remarcat ceva special?
Trupele noi pe care le ascult sunt Muse, The Darkness, KulaShaker, Green Day, Foo Fighters. Din metal si progresiv sa zic Opeth si Pain Of Salvation.
-In ciuda cator se intampla in lume, tot crezi in mesajul optimist?
De ce nu? Pana la urma cu totii ne dorim bunatate, onestitate, prietenie, compasiune. Asta cerem de la familiile si de la prietenii nostri. De ce nu si de la restul lumii? De ce nu si de la politicieni?
-Care este cel mai important lucru pe care l-ai realizat cu The Flower Kings?
Acela ca am putut sa ma distrez facand muzica din nou si ca mintile oamenilor pot fi schimbate datorita muzicii. Si oamenii inca iubesc muzica live.
-Cam care este durata realizarii unui disc The Flower Kings?
Aproximativ 4-5 luni.
-Care este cauza parasirii Kaipa?
Pentru ca era putina libertate pentru fiecare si nu mai era amuzant deloc. In afara de asta, Kaipa nu a cantat niciodata in concert de cand se afla in noua versiune… nici macar nu ne-am intalnit in studio. Prefer o trupa “pe bune” decat un produs de studio.
-De Transaltantic se mai aude ceva?
Nimic!
-Daca ai ceva de transmis ascultatorilor The Flower Kings din Romania si cinci albume preferate.
Nu neaparat, sunt doar fericit ca avem fani in Romania. Chiar sper sa ajungem sa cantam odata si acolo. Albumele mele preferate sunt: Joni Mitchell - Travelogue, The Beatles - White Album, Procol Harum - Shine On Brightly, Yes – Tales At The Topographic Oceans, Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway.
-Multumesc pentru timpul acordat, noroc!
Cu placere, pa!