oh my FUNCKING god
Meshuggah (care în ebraică înseamnă nebun
) sunt cea mai extremă trupă de metal extrem dar și cea mai ieșită din comun, cea mai inspirată, cea mai cuprinzătoare - o antologie a heavy metalului de la black sabbath la chimaira. Dacă stilistic stă prea bine, și realizările, calitativ, sunt pe măsură. Debutul, Contradictions Collapse, este sfeclit, ineficient dar demn de consemnat fiindcă este cel mai "curat" album, tribut plătit celor de la Atheist, cu siguranță cel mai convețional album. Din păcate, repet, e prost, greu să prea placă cuiva, cu o producție mizeră și o parte vocală demnă de acustica closetului.
Dar timpul le rezolvă pe toate. Meshuggah, care orice s-ar zice, erau doar încă o trupă de mahala pe care până și Sepultura îi întrecea (Sepultura rulz, dar primitivismul lor uneori mă face să mă gândesc dacă chiar nu ne tragem din maimuțe) și în 1994 Meshuggah scot acel EP de 4 piese, intitulat antoagonic "None" și urechile mele au orgasm după mult timp
Thrash metal lent și apăsat, cu riffuri avangardiste, cu atitudine, ce să mai, Meshuggah depășeșsc la numai un an de la eșecul Contradictions Collape cam toate clișeele metalului extrem.
None este o preconizare a excelentului Destroy Erase Improve, album care excelează la punctul unde Meshuggah cam eșuau - solourile de chitară. Pe un ritm puțin jazzy, trupa începe să cunoască texturizarea sunetului instrumentelor. Și mai mult decât atât, se dovedesc destul de inspirați să ia câte ceva, simultan, de la cele mai importante genuri metal hardcore rooted, respectiv thrash metal - death metal - nu metal. Așadar Meshuggah sunt o trupă cu o rădăcină hardcore dar care nu poate fi inclusă în acest gen. Evident D.E.I. e un album cu o tentă thrash mai evidentă dar oricum, doar metal extrem.
Revenind la tehnică, băieții folosesc chitara solo pentru atmosferă foarte mult - deliciios, ador chestia asta, dar spre deosebire de Korn și Katatonia, ciupesc corzile atât de intens cu învârtesc butoanele și apasă pedalele.
și de parcă nu ar fi fost de ajuns, și n-ar fi fost destul de experimentali, Chaosphere este depășește DEI la toate capitolele. Suedezii încep să asculte și industrial, Laibach, Ministry probabil, căci foarte inspirat între riffurile exhaustive, apar inserții de synthuri, foarte mecanice, puține de eficiente. E și greu să mai adaugi ceva peste mașina de zgomot orgasmic care este Meshuggah.
Desugur, după apogeu, urmează declinul... nothing este aproape dedicat genului nu metal, în condițiile în care Chaosphere găsea oarecum echilibrul între cele trei derivații hardcore menționate mai sus. Revenind, Nothing este relativ anticipabil, nici nu l-am ascultat pe tot, e albumul în urma căruia rămâne zgomot și atât. De remarcat utilizarea chitării cu 8 corzi (și asta încă de prin 95 sau chiar mai devreme). Asta înseamnă că alde Korn și-au pierdut de ceva timp statutul de trupă cu cea mai gravă și dizarmonică chitară.
în schimb, în 2002, la numai un an după semieșec, Meshuggah scot încă un Ep, "I", care reabilitează imaginea trupei. O singură piesă , de 20 de min, o capodoperă a rockului progresiv. Măiestria cu care obțineau sunetele și avangardismul execuțiile, alături de unele influențe jazz sunt acompaniate acum de complexitate conceptuală, varitate , aspecte care deja pun pecetea de prgressive metal pe Meshuggah.
Fascinați parcă de melodiile-concept, Catch Thirythree operează tot cu structuri și organizare progresivă. Primele 5 (pacă) piese sunt de fapt părți dintr-una singură, urmând alte asemenea grupări de melodii. Este albumul cu cea mai mare doză de serenitate (sau senilitate
) însă una de atmosferă Quake II.
Altfel, tot Meshuggah, nu este adus mare lucru nou, exceptând organizarea melodiilor și ideea de grand song cu mai multe părți într-un spirit progresiv.
Last but not least, obZen, eh, aci mai e de mâncat pânie ,m-am cam certat eu cu el pe prog archives zicând că nu prea e avangardist, de fapt când deja un grup însemnat de formații încep să practice stilul Meshuggah și deci ideile lor avangadriste devin idei comune și de sine stătătoare, nu prea mai putem vorbi de avangardism . obZen are meritul de a încorpora elemnte de la mai multe formații. Ideal, pentru menținerea statutului de trupă total ieșită din comun, ar fi fost să chimbe stilul, nu foarte radical dar vizibil. Nu s-a întâmplat, încet încet celelalte trupe s-au modernizat și ele, la capitolul gălăgie le fac competiție Ministry, spre exemplu.
Andule, punete pe ele, cu falconul de distonocalm alături, că mie mi-a luat 6 ore de Meshuggah (adunate, logic) ca să nu mă mai doară capul din cauza lor.