Klaus Schulze, unul din cei mai iluștri exponenți ai curentului muzical kraut-electronic berlinez, s-a născut pe data de 4 August 1947, chiar în Berlin. Înainte de a-l ști drept un maestru al muzicii electronice, Schulze s-a dovedit un tânăr muzician dotat, greu de recunoscut în scena underground a anilor `60. A învățat întâi de toate să cânte la chitară, activând apoi în diferite trupe drept basist sau percuționist. Evoluția sa în aceste ansambluri nu poate fi considerată esențială, dar arată o evoluție constantă: de la grupul dance düsseldorfian Les Barones și cover-bands înnebunite dupa Rolling Stones la trupa rock Psy Free și, în sfârșit, la momentul când, din a-l suplini pe bateristul formației lui Edgar Froese (nu cred că vorbim încă de Tangerine Dream, poate tot de The Ones) ajunge membru al grupării cu acte în regulă. Debutul concret al lui TANGERINE DREAM, deși oficial un prim album mare lansat la cam 3 ani după ce trupa (sau conceptul) a început să se plămădească, este
Electronic Meditation, singurul care-l include și pe Klaus Schulze. Într-un album experimentalo-nebulos, de noise și stone, precum acesta, tot ce se poate remarca sunt halucinantele clișee percuționiste prin care Schulze dă savoare, intensitate unui album și-așa minimal, haotic, instinctual.
Imediat după momentul singular Tangerine Dream, moment care este unic și în parcursul muzical al trupei lui Froese, următorul pas mare este fondarea trupei ASH RA TEMPEL, împreună cu alți doi tineri maeștri ai timpului, Manuel Göttsching și Hermut Enke. Băieții au cumpărat echipament similar celor de la Pink Floyd, față de care aveau, se pare, o afecțiune specială, totuși debutul
Ash Ra Tempel e mult mai ”drenched”, fiind un exemplu stimulant de kraut-rock, pe filiera space, slow experimental, acid. Multe concerte urmează imediat după asta. Schulze însă pleacă și de aici după un an, din cauza unor disensiuni legate de orientarea către ”blues”, un gen în a cărui popularitate Schulze nu se recunoștea. Deși Ash Ra Tempel nu alunecă vizibil înspre genul dorit de ceilalți doi fondatori, pare-se oricum că albumul la care a contribuit și Schulze este unul din cele mai bune ale trupei, dacă nu chiar cel mai bun. Göttsching și Enke duc mai departe Ash Ra Tempel pentru următorii ani, Schulze se va întoarce doar în 1973, la un album de ”reuniune” numit
Join Inn, care e bun, dar venit deja târziu, dupa un
Seven Up, marca clară Göttsching, Enke și Timothy Leary, net superior. În schimb, odată ce pășește în afara Ash Ra Tempel, Schulze este mai aproape ca niciodată de muzica electronică, adică de pasul următor, progresiv, pe care mulți ”kraut-rock-iști”, soliști sau nu, l-au făcut. Muzica electronică a renumitei Berlin-school (sau și, poate mai pe larg, a cultului german) înflorește puternic, iar Schulze este printre cei din față și cei actuali care să consemneze la curent.
Idei despre trecerea de la chitară, percuție și bass înspre sintetizatoare și mecanica pur-electronică își poate face oricine, astfel că dacă nu om medita deloc asupra acumulării de instrumente și de tehnică (de la primul sintetizator la marele Moog, în 1974 sau 1975, nu mai țin minte sigur), putem vorbi mai pe larg despre muzica în sine. O primă fază, compusă din două albume care nu aduc deloc a lucrări începătoare ci, dimpotrivă, a compoziții inimaginabil de grele și de migăloase, îl menține pe Schulze în zona space-kraut-acid, cam la fel cum Tangerine Dream au renunțat la expresionism și au venit imediat cu muzică cosmico-abisală, electro-psihedelică și tensionată. Schulze rămâne sub contract cu casa de discuri Ohr și lansează în 1972
Irrlicht, un album de drone, crud și impersonal, experimental și procesual în același timp. Anul următor cade bomba numărul 2,
Cyborg, un ¬dublu-album monumental, același limbaj dur de ”drone” având aici un sens mecanic, robotic, metalic, lipsit cumva de viață, totuși intens și halucinant. Aceste două albume în sine sunt considerate de cei mai duri prețuitori ai muzicii kraut-electro drept clasice, desăvârșite, unice, de neegalat. Din proprie experiență, pot comenta că primul album este unul ostil, finalul piesei
Satz:Ebene fiind apocaliptic pentru urechile umane, în timp ce
Cyborg este și mai mult o piatră de încercare, datorită forței a patru ”epics” ce depășesc 20 de minute și adoptă, fiecare, patru expresii, ritmuri și atmosfere agresive al aceluiași stil mașinal, dur.
Schulze se domolește cu stilul drone după aceste două lucrări, deși mai toate trupele din curentul electronic descoperă valențe ale muzicii synth, diluând, cum s-ar spune în același mod strict critic, vechea artă psiho-acidă. Trece și de la
Ohr la
Brain și
Island. Picture Music este anunțat drept al treilea album, datând în 1974, în unele locuri (inclusiv site-ul oficial), cât și ca al patrulea album, datând 1975, în alte locuri (inclusiv...site-ul oficial!!). Nimic de comentat dacă ordinea lansării e bună, dar în spiritul evoluției,
Blackdance păstrează o savoare dark, pe când
Picture Music este mellow. De fapt, acest album nu este cu nimic special, îmbibând mult sunet electronic expresionist cu o repetabilitate ce imprimă reverie, halucinație, dar mai grav mi se pare că ambele epic-uri ale albumului prelucrează același material, ceea ce e chiar plictisitor. Revenind însă (sau trecând?) la
Blackdance, aici este introdusă și o voce recitativă, element care sigur le displace puriștilor electronici, deși mult mai puțin decât controversatul
Cyclone al trupei Tangerine Dream, patru ani mai târziu, și chiar, aș zice, nesemnificativ față de trecerea totală la cantece, indiferent de stil, a trupei Ash Ra Tempel, prin introducerea celebrei Rosi. În fine, însă,
Blackdance conține ceva percuție savuroasă, ”secvențe” de dark electronic și o piesă mai aparte,
Voices Of Syn.
În perioada aceasta, se poate menționa contribuția lui Schulze ca și colaborator pentru alți artiști sau trupe, precum SERGIUS GOLOWIN, WALTER WEGMULLER și mai ales THE COSMIC JOKERS, adică trupă care într-un an și după mult ”LSD” a venit cu o serie de albume kraut-rock bune de notat de la incredil la ”lackluster”. Schulze se implică ceva mai mult în singurul album al trupei CODE III, muzică experimentală, în care electronic-ul ”patentat” de Schulze se recunoaște câteodată. În 1975, biografia lui Schulze aduce aminte că el a produs două albume ale trupei FAR EAST FAMILY BAND, trupă în care a activat și ulterior mult mai simplistul, ”aromaterapeticul” KITARO.
Anul 1975 este, totuși, mare pentru muzica lui solo, așa cum a fost un an de referință pentru muzica electronică în general:
Rubycon și
Ricochet din partea celor de la Tangerine Dream,
Heaven And Hell din partea lui Vangelis? Uh la la! Schulze compune
Timewind, fără îndoială printre primele trei creații fundamentale. Albumul primește premiul ”Grand Prix International”, spre nefericirea lui Edgar Froese, căruia i-a fost nominalizat albumul din același an
Epsilon in Malaysian Pale.
Bayreuth Return și
Wahnfried 1883 sunt cele două piese ale albumui
Timewind pe care probabil orice fan mare Schulze le poate comenta fără a pregeta. Sequencing-ul este soft, ascuns, glaciar, cam cum sună și în
Rubycon al Tangerinilor (făcând încă o paranteză, găsesc destule asemănări între evoluția între acea trupă și Schulze în perioada 1972-1975: deseori am încercat paralele între
Irrlicht-Alpha Centauri,
Cyborg-Zeit,
Timewind-Rubycon), în timp ce atmosfera space-synth predomină, deloc halucinant sau arid, ci ambiental, eteric. Se observă deja un mic impuls conceptual înspre Wagner, lucru deloc întâmplător. Se va observa și impulsul către Nietzsche, în curând. Dacă prima piesă conține dinamici, a doua parte a albumului este în completă ”stare gazoasă”, adunând sunete, efecte, impresii și ”voci interioare”.
În 1976, Schulze lansează
Moondawn, în același stil cosmic, synth-loaded. Lansează și muzica pentru un film erotic
Body Love, un soundtrack care nu trebuie ratat, având un epic cu sequencers,
P.T.O., de absolut toată frumusețea. În perioada aceasta, Schulze colaborează și în marele proiect al lui Stomu Yamash’ta, Steve Winwood și Michael Shreeve,
Go, în 1976 fiind lansate albumul în sine, cât și un live frumos,
Go Live From Paris.
1977 este din nou un an de referință, prin al doilea album din, cel mai probabil, topul celor trei mari:
Mirage, un album
belissimo, în care electronicul synthetizator, secvențial și ambiental atinge o expresie nebănuită. De mare interes, după un
Velvet Voyage nevertebrat, aerial și totuși adâncit într-o ambianță încărcată, vine
Crystal Lake, cu un sequence polifonic care aduce mai multe a percuție gen clopote și xilofon și care te lasă fără suflare. Tot în 1977 Schulze lansează și
Body Love Vol.2, la fel de bun ca și primul.
1978 e poate, în opinia majorității, ultimul an major pentru muzica electronică Berlin-school a lui Schulze, prin lansarea unui conceptual (programatic, aș zice eu) și ambițios
X, considerat o lucrare electro-simfonică prin adaosul unei orchestre de coarde și prin sunetul ademenitor al violoncelului, adus de către Wolfgang Tiepold. Multe lucruri memorabile la acest al treilea din cele trei albume esențiale, începând direct cu
Friedrich Nietzsche, unde combinația de sequence și percuție (Grosskopf, membru ASHRA în acea perioadă) este tumultoasă, cu scurtul
Georg Trakl, unde repetatul ritm face de unul singur deliciul, apoi cu
Friedmann Bach sau
Heinrich von Kleist, piese dark-ambient.
Ludwig II von Bayern este pentru mine o piesă-capodoperă, deși mulți vor descoperi că după un început elaborat de ambiental simfonic, urmează 10 minute în care un vibrato încet și ”langsam” se repetă aproape fără variație; e poate un moment de rezistență, sau e poate un moment muzical în care trebuie să privești în interiorul simplității. Oricum, la capăt, vine Grosskopf cu percuția, într-un final fantastic.
Începând cu
Dune, în 1979, Schulze își creează propriul label,
IC. Singurul album în sine al acelui an este frumos, dark-ambient, aducând cu singurătatea deșertică de pe Arrakis, dar dezvoltând mult mai mult sentiment din punct de vedere muzical, pe prima parte (”side”) prin tânguirea violoncelului (același Tiepold), iar pe a doua prin lirica lui Arthur Brown. Marele Brown devine un prieten și colaborator al lui Schulze încă din 1977, deși de pe înregistrări mai selecte rezultă că cei doi nu cântă chiar un repertoriu bogat. Importante sunt însă acest
Dune cât și poate
Time Actor, primul album din seria RICHARD WAHNFRIED, un side-project lansat de Klaus Schulze departe de strălucirea ”propriilor produse” (?), inspirând totuși ceva zumzet prin colaborări ale unor nume mari: Brown, Tiepold, Shrieve, Michael Garvens și...Santana, cică!
Time Actor e, foarte probabil, unul din cele mai bune două albume lansate sub Wahnfried.
În 1980 avem în sfârșit un live, numit chiar așa,
...Live... , înregistrările fiind din 1976, la Berlin, și 1979, la Amsterdam și în Franța (ulterior, în anii 90, Schulze & manager & co. vor reveni și vor lansa în compilații uriașe multe concerte susținute de artiste din 1974 până în 1979-80). Muzica este fantastică, de încercat megabrontozaurul
Sense, de 50 de minute, încărcat cu sequencers de primă calitate.
Dacă ritmurile de acest fel par suspecte de o mică deschidere spre comercial (sau, oricum, spre light-dynamic electronic), nimic nu se compară cu pleiada de
beats și synths din anii 80, ani în care multe trupe clasice leșină de tot, lucru de care Schulze nu poate fi acuzat, deși nu mai e nici el chiar ca pe vremuri.
Dig It (1981) se aventurează fără prejudecăți în electro-digital, doar pe alocuri înregistrând un combo de ambient și synth-pop.
Trancefer (1982) are neinspirata băltire ce, în plină evoluție carieristica,
Picture Music a prezentat-o, dar e în general mai experimental, concentrat. Lucrurile ajung totuși la
Audentity (1983), un double-album care înseamnă mult, cu un avant-garde
Sebastian im Traum. Mai în 1984 este lansat un soundtrack numit
Angst, difuz, simplu dar de o culoare întunecată și de un pop-expression, totuși, electronic.
Ne oprim să mai menționăm două albume noi Richard Wahnfriend, rock-orientatul
Tonwelle și dezastruosul
Megatone. Mai colaborează cu RAINER BLOSS la
Drive Inn, tot el fiind menționat și în live-ul colectat de pe urma unui turneu prin Polonia în 1984,
Dzekuje Poland, deși nici până azi nu înțeleg care e marea contribuție a lui Bloss, din moment ce se cântă muzică Schulze de către Schulze. Tot în 1984 e lansat
Aphrica, colaborare Schulze-Bloss-Ernst Fuchs, un album dureros de prost, și
Transfer Station Blue, un album orientat spre chitara+synth, realizat cu frații Shrieve, care amintește de Ashra și e simpluț, frumos.
Schulze poate fi acuzat din nou că a călcat prea dur în electro-pop cu
Inter*Face, lansat în 1985, dar următoarea lucrare, un an mai târziu,
Dreams, este remarcabilă prin muzică profundă, un consimțământ dat programării electronice rafinate și un ambient-eclectic epic. Un al patrulea Richard Wahnfried,
Miditation, sună mai ”a la Schulze going on ambient and old-stuff”.
La sfârșitul anilor 80, Schulze lansează un album conceptual foarte interesant cu Andreas Grosser, numit
Babel, un epic de 60 de minute în trei mari părți, dată fiind repetiția concentrată, secvențială a temelor, își lansează al 23-lea album solo
En*Trance, consistent și, șoc, este co-producător al trupei Alphaville! O perioadă de multe interviuri, retrospective, sample-uri de ediție limită, alte lucruri diverse. Se revine la casa de discuri
Brain, după defazarea propriilor
IC și
Inteam.