Revenim cu sugestii geazistice pentru melomanii impatimiti:
2002Al di Meola - Flesh on Flesh
Alex Skolnick Trio - Goodbye to Romance: Standards for a New Generation (fost chitarist la Testament si Savatage, ulterior trecut prin ceva scoli de jazz, vine cu un album de coveruri ale unor piese roc de la Ozzy, Kiss, Who etc. - care suna mai bine in varianta jazz decat s-ar putea banui)
Allan Holdsworth - All Night Wrong (phusion phor the pipl)
Dave Holland Big Band - What Goes Around (cel mai tare album de big band jazz pe care-l veti asculta vreodata, din punctul meu de vedere apogeul carierei unui mare contrabasist si compozitor - jawdropping & mouthwatering de la prima la ultima nota)
Derek Bailey - Ballads (o oglinda abstracta, personala pentru niste piese de mult intrate in canonul jazzului; invita ascultatorul la reflectie asupra propriilor perceptii si asteptari)
Esbjorn Svensson Trio - When Everyone Has Gone (pentru tine si prietena ta/prietenul tau - pentru ca meritati)
Fieldwork - Your Life Flashes (a.k.a. "The SHIT in jazz right nao" - trupa pianistului Vijay Iyer, aici la debut, cu un album sigur pe el, proaspat, destept, progresiv)
Guillermo E. Brown - Soul at the Hands of the Machine (cel mai interesant baterist in jazzul recent pentru mine - un album de avangarda, care exploreaza logica utilizarii percutiei in muzica moderna si vine cu o viziune de sinteza ritmica, informata de trecut si deschizand niste posibile usi spre viitor)
Jimmy Scott - But Beautiful (daca nu sunteti siguri ce albume de jazz cu voce merita ascultate, asta e o varianta buna - standard, dar impanat cu o tristete subtila)
Matthew Shipp - Nu Bop (asta mi se pare un album revolutionar - ritmic, compozitional, armonic, asta e una dintre directiile posibile pentru jazzul mainstream in urmatoarea perioada - bine, deja a trecut ceva timp din 2002 - pacat insa ca revolutiile de genul asta au nevoie de un public mai numeros decat cel de care beneficiaza jazzul acum; daca albumul asta aparea in '69-'72, Matthew Shipp ar fi devenit un fel de Miles Davis sau Herbie Hancock in mentalul colectiv)
Nguyen Le - Purple - Celebrating Jimi Hendrix (un album de preluari de inalta clasa)
Otomo Yoshihide's New Jazz Ensemble - Dreams (sa zic ca e albumul anului si al deceniului pentru mine e putin relevant - mi-e greu sa vorbesc despre un album care are o legatura foarte personala cu mine; as putea sa zic totusi ca nu e tocmai jazz, sau mai degraba ca jazzul in mana lui Otomo devine o panza fluida pe care se picteaza un tablou neasteptat, in miscare, ciudat colorat, diferit la fiecare privire; sau as putea sa zic ca de fapt nu e jazz, ci e pop, dar e greu sa te prinzi pentru ca nu te lasa sa gandesti normal cat timp il asculti, iar cand ai terminat oricum nu mai stii ce-i cu tine; sau as putea sa tac
)
Pat "Am o problema cu Kenny G" Metheny - Speaking of Now (pe cat de usor de mestecat, pe atat de greucean si meserias in esenta lui)
Satoko Fujii Quartet - Minerva (ce ziceam in postul dinainte)
Tim Berne - Science Fiction (practic 2002 a fost un an atat de tare pentru jazz, incat deja nu mai am cuvinte - Tim Berne e un saxofonist badass, iar Science Fiction un album de mare angajament; ar fi pacat sa nu-l ascultati
)
William Parker Quartet featuring Leena Conquest - Raining on the Moon (contrabasistul sef al vremurilor noastre, la carma unui album cu mult groove, cu o voce feminina speciala, plasata excelent)
Zu - Igneo (daca va simtiti nervosi vreodata, sa stiti ca oricat de nervosi ati fi, albumul asta e mai nervos ca voi; and that is a fact)
2003Aievea - Scared of Jazz (cine stie cunoaste)
Art Ensemble of Chicago - Reunion (a.k.a. we're back motherfuckaz - jazz ca "world music" in sens larg, jazz care se vrea limbaj universal, pornind de la premiza unei libertati asumate, exploatata cu maiestrie)
Bill Frisell - The Intercontinentals (a.k.a. sunt chitarist si cant jazz, dar nu asa cum crezi tu ca ar fi normal, uite-asa)
Bobby Previte & Bump - Counterclockwise (un baterist de clasa, un album modern, ceva frumos - nu-mi dau seama cat ar trebui sa le placa celor care nu asculta neaparat cu atentie tobaristii)
Christian Wallumrod Ensemble - Sofienberg Variations (daca va place ECM in general, e musai sa ascultati chestia asta; daca va calca pe nervi ECM in general, ca pe mine de pilda, e musai sa ascultati chestia asta; ceva de maxima finete; lectia zilei: nu te pui cu norvegienii)
Iordache - Friday (pentru ca e roman, pentru ca a cantat cu Sarmalele Reci si Kumm, si mai ales pentru ca-i place lui Eugene Chadbourne)
Jon Madof - Rashanim (combinatie de succes intre klezmer si jazz)
Josh Roseman Unit - Treats for the Nightwalker (da, si asta e bun)
Maria Raducanu, Mircea Tiberian - Lumini (imi place mult Tiberian, in principal din cauza lui Andries - aici se desfasoara un pic mai mult si arunca lumini noi asupra unor compozitii din surse destul de diferite; de voce cred ca stiti deja, mai bine decat mine)
Otomo Yoshihide's New Jazz Quintet - Tails Out
Peter Brotzmann - More Nipples (varianta reeditata si lungita a unui clasic al free jazzului european din '69 - scandalos si nemilos, nerecomandat pudicilor)
Satoko Fujii Quartet - Zephyros (unul dintre preferatele mele de la Satoko, de data asta cu Tatsuya Yoshida la baterie - nebunie curata, jazz agresiv si cerebral, cu cateva piese extrem de catchy)
Spring Heel Jack - Live (numaru' unu pe 2003 si preferatul meu in materie de albume live - Spring Heel Jack e un duo de muzica electronica, iar aici se imperecheaza muzical cu niste buni prieteni pe nume Matthew Shipp, William Parker, Han Bennink si Evan Parker - pian, contrabas, baterie si saxofon - rezultatul fiind un supergrup improbabil, improvizand magistral, incercuit/agresat/bantuit de eruptii de feedback, sunete bizare si riscante in context, uneori confruntati cu inregistrari distorsionate ale propriei prestatii - mereu pe muchie, e un album care impaca tehnici, ego-uri, generatii diferite)
Terje Rypdal - Lux Aeterna (nu e jazz de fapt, dar Rypdal de acolo vine, de data asta cu un album liric, emotionant, despre lumina si munti)
The RH Factor - Hard Groove (jazz, funk, r'n'b, hip hop, badass)
William Parker Violin Trio - Scrapbook
2004Alex Skolnick Trio - Transformation (daca vreti sa asculti Tom Sawyer in varianta geaz, aici il gasiti)
Alice Coltrane - Translinear Light (nu acelasi farmec ca la inceputul carierei, dar la fel de bine facut)
Bill Bruford, Michiel Borstlap - Every Step a Dance, Every Word a Song (nu sunt sigur ca asta e asa de grozav, dar mi se pare o alternativa interesanta la albumele cu Bruford si Moraz - se pare ca lui Bill ii place sa se joace cu pianisti)
Bill Bruford's Earthworks - Random Acts of Happiness \m/
Craig Taborn - Junk Magic (daca ar trebui sa prezint un album drept contraargument intr-o dezbatere cu premiza "jazz is dead", l-as alege pe asta; e fara indoiala jazz, dar nu asa cum credeti - de fapt, e atat de diferit incat te face sa te intrebi ce anume te face sa crezi ca e jazz, si iti dai seama ca raspunsul nu e chiar la indemana; albumul anului)
Dave Douglas - Strange Liberation (ce ziceam de albumele precedente, doar ca mai fain
)
Ernest Dawkins' New Horizons Ensemble - Mean Ameen
Gianni Gebbia, Lukas Ligeti, Massimo Pupillo - The Williamsburg Sonatas (fiul compozitorului Gyorgy Ligeti, aici imbracandu-si avatarul de baterist de jazz, bassistul de la Zu si inca un tip la sax - contine o piesa dedicata lui John Zorn, pe nume "Golf? No Sir, I Prefer Prison Flog!")
Stewart Copeland - Orchestralli (bateristul de la Police ne arata ce stie el sa faca - si, ca sa nu avem indoieli, vine cu un big band si o orchestra simfonica dupa el)
Tatsuya Yoshida & Satoko Fujii - Erans (pentru admiratorii Ruins/Koenjihyakkei, dar si ai free jazz-ului si duetelor canibalistice intre pian si baterie, cu vocalize cel putin dubioase)
The Nels Cline Singers - The Giant Pin (jazz dupa estetica post rock)
Tomasz Stanko Quartet - Suspended Night (tipic ECM, insa foarte fain)
Zu & Spaceways Inc. - Radiale (desi se inhaiteaza cu doi membri proeminenti ai scenei jazz din Chicago, Hamid Drake si Ken Vandermark, rezultatul e practic un album Zu, care sta bine langa celelalte, desi nu e atat de rochenroll precum Carboniferous)